Freedom of Expression Tracker: Violation of public foe

Violation of public freedom of expression – Incidents that affect freedom of expression (FoE) or speech in general, not necessarily involving media workers or organisations. For example, cases of sedition against members of the public, general curbs on free speech and access to information, violations of the right to freedom of assembly and protest, restrictions on artistic or academic freedom and restrictions on access to public media. We record the number of incidents reported.


Detectives visited Newsday offices in search of its deputy editor Nqaba Matshazi on January 6th 2016.


The ZMC accreditation card is issued to facilitate the entry and coverage by journalists of public institutions and events including the Parliament of Zimbabwe. By subjecting journalists duly accredited by the ZMC to further vetting, Parliament runs the risk of usurping the powers of a constitutional body that could set precedence for other arms of the state to impose similar requirements on ...


MISA Malawi has been campaigning for legislation on Access to Information since 2004. President Peter Mutharika has promised on several occasions that his administration is committed to ensuring that Malawi has legislation on Access to Information to promote transparency and informed participatory democracy. The Daily Times on Thursday November 19 2015 reported that President Peter Mutharika ...


The draft Access to Information Bill has undergone numerous reviews by different stakeholders including Ministry of Justice. The draft was approved by the Cabinet Committee on Legal and Constitutional Affairs and President Peter Mutharika promised Malawians the Bill would be tabled in Parliament during the November sitting. Cabinet, however, decided to reject the Bill and send it back to Ministry ...


MISA Malawi has been campaigning for the review of the Communications Act since 2005 to promote a three tier system of broadcasting and ensure independence of MBC as a public service broadcaster. The changes introduced in the Bill by cabinet maintains the status quo and defeats the review process.   


Privately owned Daily News journalists prohibited by authorities to cover a function at First Lady Grace Mugabe's Mazowe orphanage.


The visit by the police station follows the questioning of the initiatives’ producer Wilson Maposa on 15 June 2015 over suspicion that the initiative owned broadcasting equipment and had started broadcasting. According to the Broadcasting Services Act (BSA), it is illegal to broadcast without a licence issued by the Broadcasting Authority of Zimbabwe (BAZ).


Subsequent to the questioning of Wilson Maphosa by police regarding broadcasting equipment belonging to Wezhira Community Radio initiative, the initiative was requested to submit an inventory of the equipment it owned to police.


Privately owned newspaper Newsday published an article revealing an admittance by President Robert Mugabe of owing businessman Ray Kaukonde $30 million, that had been ncurred by Frst Lady Grace Mugabe


The two applicants (Steward Bank and Econet Wireless) alleged that the publication of two stories titled: Steward Bank seeks land to settle 2.1 million Chiyangwa loan and Debt distressed Zimbabwe moves to reschedule domestic debt, were premised on illegally obtained documents.