
National Overview by 
Rui Correia, Advocacy, 
Human Rights, Media and 
Language Work Consultant
English/Portuguese

ANGOLA



So This is Democracy? 201714

T
he historic struggle 
between the media 
and the govern-
ment in Angola has 
for a long time been 
primarily driven by 
the constant need 
to obstruct inspec-
tion and hinder 
transparency, be-

cause the disclosure of any ill in Angola 
would uncover someone profiting hand-
somely from it, directly or indirectly. 
A well-articulated system of patronage 
has hitherto ensured that the system is 
cohesive and defended against accusa-
tions of corruption, counting on support 
from the government, the judiciary, the 
military and the business sector. This in-
stitutionalised architecture of corruption 
at the highest levels poses the biggest 
threat to meaningful change with the 
helm in the hands of its new president, 
João Lourenço. 

Against this background, a key develop-
ment in Portugal brings welcome relief 
in the form of a ruling by the Lisbon Ap-
peals Court, to the effect that Portugal 
can now investigate funds belonging to 
Angolan elites, regardless of whether or 
not such funds are the subject of a court 
case in Angola. Before this ruling, Portu-
gal could investigate only cases where 
the funds were already the subject of 
an investigation in Angola. The new rul-
ing however, states that as long as funds 
entering Portugal raise suspicion, then 
Portuguese authorities can look into 
their provenance and how they were 
obtained.

Just before the general elections in Au-
gust 2017, the Sindicato de Jornalistas 
Angolanos (SJA) criticised public me-
dia for being partial in its analysis pro-
grammes, with guests that overwhelm-
ingly favoured the People’s Movement 
for the Liberation of Angola (MPLA) 

position. The daily Jornal de Angola 
was spared, with SJA Secretary-General 
Cândido Teixeira citing its “exemplary 
performance”. ONG Handeka, an NGO 
created recently, monitored electoral 
coverage from 23-27 July 2017 and 
found that the state media favoured 
the MPLA. On the other hand, the for-
mer National Union for the Total In-
dependence of Angola (UNITA) radio 
transformed into Rádio Despertar, was 
accused of being biased in favour of 
UNITA.

The historic struggle 
between the media 
and the government in 
Angola has for a long 
time been primarily 
driven by the constant 
need to obstruct 
inspection and hinder 
transparency, because 
the disclosure of any 
ill in Angola would 
uncover someone 
profiting handsomely 
from it, directly or 
indirectly.   

English



	 So This is Democracy? 2017

	

15

On a lighter note, a refugee journalist 
from the Democratic Republic of the 
Congo (DRC), Roger Kamako, who ar-
rived in Angola in April 2017, is work-
ing as a journalist at a UNICEF-created 
community radio station at a refugee 
camp in Dundo, far north-eastern Ango-
la – just a few kilometres from the bor-
der with the DRC. He broadcasts health 
and hygiene information provided by 
NGOs, as well as requests from fellow 
refugees trying to locate lost relatives.

FREEDOM OF EXPRESSION

The jury is still out on where Angola 
stands on freedom of expression. This 
is primarily due to the staggering num-
ber of radical changes introduced in the 
last quarter of the year by President João 
Lourenço, the effects of which have yet 
to be felt and analysed. For a better pic-
ture, please consult the section ‘Looking 
Forward to 2018’.

Broadcasting	

October is ‘radio month’ in Angola 
in memory of the first visit by the first 
president of Angola to the studios of the 
national radio broadcaster in 1977. Ac-
cording to Angolan journalists, the new 
Press Law (the ‘mother’ law for the en-
tire media sector), Law No. 1/17, is a 
step backwards, as it takes away hard-
won conquests already enshrined in 
earlier legislation and fails to uphold the 
Windhoek Declaration regarding the 
national obligation to promote the me-
dia. Speaking at an event in the scope 
of radio month, a civil society activist 
voiced his disappointment at the new 
laws for the media sector approved early 
in 2016, which again failed to provide 
for community radio. He said there were 
no community radio stations in Angola 
in the true sense of the word; those that 
existed were mere extensions of the na-
tional radio. The SJA also felt strongly 

about the issue, stating that municipal 
radio stations created by the national 
radio are not community radio stations. 

“Only with freedom of 
expression and press 
freedom could the 
country move towards 
a true democracy – 
in as much as these 
are rights that are 
enshrined in the 
Constitution of the 
Republic of Angola, 
and which must 
be upheld by all.”  
President João Lourenço 

ACCESS TO INFORMATION

Angola has had access to information 
(ATI) legislation from as far back as 
2002, in fact, it was the first country 
in Africa to adopt an ATI law. In 2017, 
two additional laws were added, the 
Protection of Information Systems and 
Networks Law and the General Law on 
Archives, the latter being an instrument 
to preserve and enhancing the histori-
cal, cultural, documentary and archival 
heritage of the country, including docu-
ments abroad as long as they are con-
sidered property of or belonging to the 
Angolan State.

Angola



So This is Democracy? 201716

MEDIA AND ELECTIONS 

The 2017 general elections held in Au-
gust saw the much-awaited changing of 
the guard at the highest level of govern-
ment, with João Lourenço occupying 
the number one slot on the MPLA party 
list, taking over from José Eduardo dos 
Santos, who was at the helm of the party 
and the country for almost 40 years. 

The MPLA won the elections with a re-
duced majority, with enough votes for 
150 seats in the 220-seat assembly. Its 
long-standing foe, UNITA, conquered 
51 seats. This represents a drop of al-
most 11% for the MPLA and an 8% 
gain for UNITA. Despite this significant 
reversal, opposition parties challenged 
the results, claiming that the vote at 
provincial level had been tallied in only 
three provinces. A few days later, UNITA 
claimed electoral fraud and appealed to 
the Constitutional Court, presenting sev-
en key elements for the Court to delib-
erate on. The Court dismissed the case, 
saying that the evidence presented did 
not prove there were any irregularities 
or biases in the electoral process. The 
elections were monitored by more than 
three thousand national and internation-
al observers. 

The biggest qualm from the media and 
the wider civil society was that the Na-
tional Elections Commission (CNE) is 
not a truly independent body, despite 
the parameters set out in Law 12/12 of 
13 April 2012. As a case in point, civil 
society feels strongly about the fact that 
voter registration is done by the Ministry 
of Territorial Administration (MAT), and 
not CNE. The former minister in charge 
of MAT and the voters’ roll – is today the 
country’s deputy head of state.

Journalist Safety

By and large, journalists in Angola en-
joy relative safety in the exercise of 
their profession. In Angola, the weap-
ons of choice used against journalists 
are the courts, doing the bidding of the 
politically powerful whenever they see 
grounds for legal action for defamation.

“The changes taking 
place in the new 
political cycle are 
what was promised 
during the electoral 
campaign. The 
changes will be 
founded on a society 
that regained its moral 
compass, with a 
serious fight against 
corruption and other 
practices detrimental 
to the public interest, 
to ensure the end 
of impunity and 
the opening of 
opportunities for all.”  
Victor Silva, Jornal de Angola   

English



	 So This is Democracy? 2017

	

17

Freedom of Expression Online

Despite the new batch of laws to regulate 
the media sector and the creation of the 
Media Regulatory Authority (Entidade 
Reguladora da Comunicação Social) 
with powers to monitor web content, 
and taking into account the holding of 
general elections, there are no records 
of any action on the part of govern-
ment against any user, no websites were 
blocked and no-one was asked to take 
down content. 

Looking Forward to 2018

The next few months will be telling for 
the long-term prospects of the new pres-
ident, with some saying that he is going 
too far, others that he dare not go too 
far. As it is, in November 2017 – three 
months after taking over the reins – João 
Lourenço relieved Isabel dos Santos, 
daughter of the former president, as 
head of Sonangol. On the same day, 
João Lourenço cancelled the contracts 
between the public broadcaster and 
the privately-owned firms Westside and 
Semba Comunicações, belonging to 
Tchizé and José Paulino dos Santos, also 
children of the former president, which 
in practice ran the broadcaster’s TPA2 
and TPA International channels. 

Public media journalists welcomed 
the news and the return to being man-
aged by career journalists. Later in the 
month, Filomeno dos Santos, head of 
the Sovereign Fund, was removed from 
direct control of the Fund and made to 
report to the Secretary of State for the 
Budget and Public Investment, who in 
turn reports to the Minister of Finances. 
The Sovereign Fund is estimated at $5 
billion and accusations of irregularities 
abound.

Still in November, João Lourenço ap-
pointed new boards and directors to 

all public media houses (national ra-
dio and television broadcasters, news 
agency and national daily newspaper). 
He stated on the occasion that only with 
freedom of expression and press free-
dom could the country move towards 
a true democracy, in as much as these 
are rights that are enshrined in the Con-
stitution of the Republic of Angola, and 
which must be upheld by all. He said 
the media should allow more space for 
the voice of the public. This echoed the 
sentiments expressed by the new Min-
ister of Social Communication (Media), 
João Melo, who in October defended 
that for the sake of credibility, public 
media outlets needed to practice bal-
anced, pluralist, diversified, pragmatic 
and contextualised journalism and not 
a journalism that was bureaucratic and 
administrative. 

In a clear sign of change, the new head 
of Jornal de Angola, Victor Silva, in his 
first editorial for the paper, and referring 
to the removal of Isabel dos Santos as 
head of Sonangol, said that the changes 
taking place in the new political cycle 
were what had been promised during 
the electoral campaign. The changes 
would be founded on a society that re-
gained its moral compass, with a serious 
fight against corruption and other prac-
tices detrimental to the public interest, 
to ensure the end of impunity and the 
opening of opportunities for all. Silva 
added that changes were almost always 
aimed at bringing in new dynamics and 
should not be seen as mere substitutions 
of faces and names. Concerning Isabel 
dos Santos’s exit from Sonangol, he stat-
ed that as a politically exposed person 
(PEP), she was an obstacle to develop-
ment; during her tenure, the company’s 
indebtedness had worsened and there 
had been complications in terms of rela-
tions with foreign operators as Sonangol 
was struggling to secure financing. 

Angola



So This is Democracy? 201718

English

In December, the new president relieved 
Attorney-General João Maria de Sousa 
of his duties, a job he had held for a dec-
ade. João Maria de Sousa is no stranger 
to the media fraternity, having been the 
focus of a number of investigative pieces 
by activist and journalist Rafael Marques 
that resulted in a number of long-run-
ning court battles. The latest of these is 
still running its course, a case in which 
Rafael Marques and Mariano Brás are 
accused of crimen injuria against a pub-
lic authority and insulting an institution 
of sovereignty. Journalist Eduardo Gito 
began a campaign for the immediate ab-
solution of the two co-accused. Also in 
December, João Lourenço restructured 
the boards of a number of public enter-
prises in other sectors. 

Lourenço has taken other steps towards 
reform, including granting a temporary 
amnesty to rich Angolans willing to re-
patriate their fortunes from abroad. He 
threatened to take legal action against 
those who won’t comply. Nobody 
knows exactly how much money the 
elite is hiding outside the country, but 
Angolan economists have estimated the 
amount of money outside the country 
at $28 billion, which amounts to more 
than the country’s international reserves.

All in all, there is plenty of evidence to 
suggest that Angola can look forward to 
positive change, especially in terms of 
media freedom and freedom of expres-
sion. As a case in point, in November, 
Luaty Beirão, the activist who in 2015 
was arrested and sentenced to jail to-
gether with 14 others in Luanda after 
organising a reading of an adaptation of 
American academic Gene Sharp’s 1993 
book From Dictatorship to Democracy: 
A Conceptual Framework for Liberation 
launched a book recounting his ordeal 
in prison. In an interview, Beirão said 
that one could “see more freedom”. The 

book launch was held at a hotel in Lu-
anda and went off without any hitch.



ANGOLA media freedom 
violations AND victories

February 2017
DETAINED
Journalist Nsimba Jorge, a corre-
spondent for AFP (Agence France 
Presse) in Angola, who was de-
tained outside the Hospital of Uíge 
(northern Angola) after having 
collected testimonies from some 
of the victims of an accident that 
caused around two dozen deaths 
at the local stadium the day be-
fore. The authorities alleged at the 
time that the journalist was not au-
thorised to report at the hospital.

April 2017
CENSORED
Journalist Carlos Alberto of LAC 
radio station in Luanda was 
dismissed. The director of the 
radio station would not offer any 
reasons for the dismissal. However, 
Alberto says he is convinced that 
it has to do with the fact that he 
never complimented the MPLA on 
anything they had done. 

June 2017
CENSORED
Angolan journalist Rafael Marques 
was formally charged with a crime 
against state security for alleged 
offenses against the President 
of the Republic and the former 
Attorney General João Maria de 
Sousa. At issue is an article that 
was published on the website 
Maka Angola in October 2016, 
in which Marques denounced 
the private business activities of 
the former AG, in violation of the 
Constitution, with the consent of 
the Head of State, José Eduardo 
dos Santos. Marques was heard 
at the Criminal Investigation 

Service in Luanda in December. 
However, since then the charge 
has been changed to “crimes 
against the security of the State”. 
Journalist Mariano Brás of O 
Crime newspaper is a co-accused 
for republishing the subject of the 
Maka Angola website, with the 
accusations against the former 
Attorney General.

June 2017
VIOLATION OF PUBLIC 
FREEDOM OF EXPRESSION
Security forces violently dis-
persed a peaceful demonstration 
organised by the Lunda Tchokwe 
Protectorate Movement in Lunda 
Norte, killing a passer-by, wound-
ing 13 people and arresting 70 
demonstrators. The Movement is 
fighting for autonomy, an end to 
the persecution and arbitrary ar-
rest of members of their organisa-
tion as well as the release of politi-
cal prisoners. 

July 2017
VICTORY
The Constitutional Court declared 
unconstitutional the Non-Govern-
mental Organisation Presidential 
Decree of March 2015, which 
sought to monitor the registration 
and financial support of NGOs. In 
declaring it unconstitutional, the 
Court stated the approval should 
have been done through the Na-
tional Assembly. The Decree em-
powered the Public Prosecutor’s 
Office to suspend the activities of 
national and international NGOs 
on suspicion of money laundering, 
or illegal or harmful acts against 
“Angola’s sovereignty and integ-



rity”. There there were widespread 
fears that these offences would be 
interpreted over-broadly in prac-
tice, resulting in a crackdown on 
civil society. 

August 2017
ASSAULTED
Journalist Vicente Salgueiro of 
Rádio Ecclésia was assaulted while 
reporting on a smell coming from 
Sonangol’s logistics base, which 
had caused a number of cases of 
fainting.

September 2017
DETAINED
Journalist Pedro Teca denounced 
having been detained by the 
authorities during the investiture 
ceremony of the new President of 
Angola, despite being accredited 
to cover the event. Teca, who 
was in the service of the Angolan 
newspaper Folha 8, was taken by 
members of the protocol unit at the 
ceremony while inside the venue 
with other media professionals 
at the António Agostinho Neto 
Memorial. No reasons were 
offered for this detention. Teca is 
a known member of the group of 
young Angolans known as “revús” 
(revolutionaries), critics of José 
Eduardo dos Santos.

December 2017
CENSORED
A number of individuals described 
by journalists as ‘strangers’ 
accompanied by a policeman 
entered the press room at 
the National Assembly and 
confiscated the material that the 
cameraman of TV Zimbo had 
recorded. The incident drove 
the SJA to organise a boycott of 
Parliamentary proceedings that 
was widely supported by both 

private and public media. Until 
the end of the reporting period 
of the present publication, 31 
December 2017, the boycott was 
still in place. 

December 2017
CENSORED
The generators of Rádio Ecclésia in 
Malanje were utterly vandalised, 
not only with the removal of 
key components, but also the 
destruction of wiring and pipes. 
The motive for the act of vandalism 
is not known.



	 So This is Democracy? 2017

	

21

A
luta histórica entre 
a comunicação 
social e o gover-
no em Angola há 
muito tempo é im-
pulsionada pela 
constante necessi-
dade de obstruir a 
fiscalização e im-

pedir a transparência, porque invariav-
elmente a revelação de qualquer podre 
em Angola revelaria alguém a lucrar di-
recta ou indirectamente. Um sistema de 
clientelismo bem articulado assegurou 
até agora que o sistema é coeso e prat-
icamente defendido contra acusações 
de corrupção, contando com apoio su-
ficiente no governo, no judiciário, nos 
militares e no sector empresarial. Esta 
arquitectura institucionalizada de cor-
rupção ao mais alto nível representa a 
maior ameaça a possíveis mudanças 
significativas com o leme nas mãos do 
novo presidente, João Lourenço   

Neste contexto, um importante evento 
em Portugal pode representar um certo 
auxílio, sob a forma de um acórdão 
do Tribunal da Relação de Lisboa, no 
sentido de Portugal poder investigar 
fundos pertencentes a elites angolanas, 
independentemente de haver ou não 
processo-crime em andamento em An-
gola. Antes da decisão, Portugal podia 
investigar apenas nos casos em que 
os fundos já eram alvo de uma inves-
tigação em Angola. O novo acórdão 
afirma que, desde que os fundos entrem 
em Portugal e levantem suspeitas, as au-
toridades portuguesas podem averiguar 
a sua proveniência e como foram con-
seguidos. 

Pouco antes das eleições gerais de 
Agosto do ano passado, o Sindicato 
de Jornalistas Angolanos (SJA) criticou 
os órgãos de comunicação públicos 
por serem parciais nos seus programas 
de análise, com convidados que pre-

dominantemente favoreciam a posição 
do Movimento Popular de Libertação 
de Angola (MPLA). O diário Jornal de 
Angola foi poupado, com o secretário-
geral do SJA, Cândido Teixeira, a citar o 
seu “desempenho exemplar”. A recém-
criada ONG Handeka monitorizou a 
cobertura eleitoral entre 23 e 27 de Jul-
ho e concluiu que os órgãos de comuni-
cação estatais favoreceram o MPLA. Por 
outro lado, a antiga estação de rádio da 
Uniao Nacional para a Independeicia 
Total de Angola (UNITA), transformada 
na Rádio Despertar, foi acusada de ser 
tendenciosa a favor da UNITA.

A luta histórica entre 
a comunicação 
social e o governo 
em Angola há muito 
tempo é impulsionada 
pela constante 
necessidade de 
obstruir a fiscalização 
e impedir a 
transparência, porque 
invariavelmente a 
revelação de qualquer 
podre em Angola 
revelaria alguém 
a lucrar directa ou 
indirectamente.    

Angola



So This is Democracy? 201722

Num tom menos sério, um jornalista 
refugiado da República Democrática 
do Congo (RDC), Roger Kamako, que 
chegou a Angola em Abril de 2017, tra-
balha como jornalista numa estação de 
rádio comunitária criada pela UNICEF 
num campo de refugiados no Dundo, 
no extremo nordeste de Angola, a pou-
cos quilómetros da fronteira com a 
RDC. Transmite informações de saúde 
e higiene disponibilizadas pelas ONG, 
bem como solicitações de outros refu-
giados que tentam localizar parentes 
desencontrados.

Liberdade de Expressão

É cedo para poder formar um juízo so-
bre a situação de Angola em termos de 
liberdade de expressão. Isto deve-se 
principalmente ao número impression-
ante de mudanças radicais introduzidas 
no último trimestre do ano pelo Presi-
dente João Lourenço, cujos efeitos ainda 
não foram sentidos e examinados. Para 
uma análise mais aprofundada, consulte 
a secção sobre Perspectivas para 2018.

Radiodifusão	

Outubro é ‘mês da rádio’ em Angola, 
comemorando a primeira visita do 
primeiro presidente de Angola aos estú-
dios da emissora nacional de rádio em 
1977. Segundo os jornalistas angolanos, 
a nova Lei de Imprensa (a lei ‘mãe’ para 
toda a comunicação social), Lei 1/17, é 
um retrocesso, pois anula ganhos con-
quistados com grande esforço, já con-
sagrados em diplomas anteriores e não 
cumpre a Declaração de Windhoek no 
que diz respeito à obrigação do Estado 
de promover os meios de comunicação. 
Falando num evento no âmbito do mês 
da rádio, um activista da sociedade civil 
manifestou a sua decepção com a nova 
série de leis para o sector de comuni-
cação social aprovadas no início de 
2016, que mais uma vez ignoram as rá-
dios comunitárias. O activista é da opin-
ião que não existem estações de rádio 

comunitárias em Angola no verdadeiro 
sentido da palavra; as que existiam são 
meras extensões da rádio nacional. O 
SJA também se preocupa muito com a 
questão, acrescentado que as estações 
de rádio municipais criadas pela rádio 
nacional não são estações de rádio co-
munitárias. 

Acesso à Informação

Angola já tem legislação sobre o acesso 
à informação desde 2002, na verdade, o 
primeiro país em África. Em 2017, foram 
acrescentadas outras duas leis, a Lei de 
Protecção de Sistemas e Redes de Infor-
mação e a Lei Geral de Arquivos, esta 
última, um instrumento para preservar 
e valorizar o património histórico, cul-
tural, documental e arquivístico do país, 
incluindo documentos no exterior, des-
de que sejam considerados propriedade 
ou pertencentes ao Estado angolano.

Comunicação social e Eleições 

As eleições gerais de 2017, realizadas 
em Agosto, testemunharam a tão es-
perada mudança da guarda no mais alto 
nível de governo, com João Lourenço 
a assumir o primeiro lugar na lista do 
MPLA, substituindo José Eduardo dos 
Santos, que estava à frente do partido e 
do país há quase 40 anos. O MPLA gan-
hou as eleições com uma maioria re-
duzida, com votos suficientes para 150 
lugares na assembleia de 220 lugares. 
A UNITA, opositores de longa data, 
conquistou 51 assentos. Isto representa 
uma queda de quase 11% para o MPLA 
e um ganho de 8% para a UNITA. Não 
obstante esta reversão significativa, os 
partidos da oposição contestaram os re-
sultados, alegando que os votos a nível 
provincial foram apurados em apenas 
três províncias. A UNITA reclamou ter 
havido fraude eleitoral e recorreu ao Tri-
bunal Constitucional, onde apresentou 
sete elementos principais para o tribunal 
estudar. O tribunal rejeitou o processo, 
afirmando que as provas apresentadas 

Português



	 So This is Democracy? 2017

	

23

não provavam que houvesse quaisquer 
irregularidades ou imparcialidade no 
processo eleitoral. As eleições foram 
monitorizadas por mais de três mil ob-
servadores nacionais e internacionais.

O maior receio da comunicação social 
e da sociedade civil é o facto de que a 
comissão nacional de eleições (CNE) 
não é um órgão verdadeiramente inde-
pendente, apesar dos parâmetros esta-
belecidos na lei, a Lei 12/12 de 13 de 
Abril de 2012. A título de exemplo, a so-
ciedade civil reclamou que o recensea-
mento eleitoral é feito pelo Ministério 
da Administração do Território (MAT), 
e não pela CNE. O ex-ministro encarre-
gado do MAT – e dos cadernos eleitorais 
– é hoje o vice-presidente do país.

Segurança de Jornalistas

De um modo geral, os jornalistas em 
Angola gozam de relativa segurança no 
exercício da sua profissão. A arma de 
escolha em Angola usada contra jornal-
istas são os tribunais, às ordens dos po-
liticamente poderosos sempre que estes 
vêem motivos para mover uma acção 
judicial por difamação.	

Liberdade de Expressão online

Apesar do novo pacote de leis para 
reger o sector de comunicação social 
e a criação da Autoridade Reguladora 
com poderes para monitorizar o con-
teúdo da web, e se levarmos em conta 
a realização de eleições gerais, não há 
registos de qualquer acção judicial por 
parte do governo contra qualquer utili-
zador, nenhum site foi bloqueadoe nin-
guém recebeu instruções para excluir 
algum conteúdo. 

“Só com liberdade 
de expressão e de 
imprensa o país 
poderá caminhar 
para a verdadeira 
democracia, na 
medida em que são 
direitos consagrados 
na Constituição 
da República de 
Angola, e devem 
ser respeitados por 
todos”
President João Lourenço 

Perspectivas para 2018

Os próximos meses serão reveladores 
das perspectivas de longo prazo do novo 
presidente, com alguns a dizer que está 
a ir longe demais, outros que não ousa 
ir longe demais. De qualquer modo, em 
Novembro – três meses depois de assum-
ir as rédeas – João Lourenço exonerou 
Isabel dos Santos, filha do ex-presidente, 
do cargo de presidente do conselho da 
Sonangol. No mesmo dia, João Louren-
ço cancelou os contratos entre Westside 
a emissora pública e a e Semba Comu-
nicações, pertencentes a Tchizé e José 
Paulino dos Santos, também filhos do 

Angola



So This is Democracy? 201724

ex-presidente, que na prática controla-
vam os canais TPA2 e TPA Internacional 
da emissora pública. Os jornalistas dos 
órgãos da comunicação social pública 
receberam com agrado a notícia e o 
retorno a uma gestão por jornalistas 
de carreira. No final do mês, Filomeno 
dos Santos, presidente do Conselho de 
Administração do Fundo Soberano, foi 
afastado do controlo directo do fundo e 
subordinado ao Secretário de Estado do 
Orçamento e Investimento Público, que 
por sua vez subordinado ao Ministro das 
Finanças. O fundo soberano é estimado 
em 5 mil milhões de dólares e abundam 
acusações de irregularidades.

Ainda em Novembro, João Lourenço 
nomeou novos quadros e directores em 
todos os órgãos de comunicação públi-
cos (emissoras nacionais de rádio e tel-
evisão, agência noticiosa, jornal diário 
nacional), altura em que afirmou que 
só com liberdade de expressão e de im-
prensa o país poderá caminhar para a 
verdadeira democracia, na medida em 
que são direitos consagrados na Consti-
tuição da República de Angola, e devem 
ser respeitados por todos. Disse ainda 
que a comunicação social deve dar mais 
voz ao cidadão. Esta mensagem lembra 
uma declaração do novo ministro da 
Comunicação Social, João Melo, que 
em Outubro defendeu que, para aumen-
tar a credibilidade, os órgãos públicos 
da Comunicação Social devem praticar 
um jornalismo equilibrado, pluralista, 
diversificado, pragmático e contextual-
izado; não um jornalismo burocrático 
e administrativo. Numa indicação clara 
de que as coisas estão a mudar, o novo 
chefe do Jornal de Angola, Victor Silva, 
no seu primeiro editorial do jornal, 
referindo-se à destituição de Isabel dos 
Santos como chefe da Sonangol, disse 
que “o novo ciclo político, afinal, não 
tem feito mais do que foi prometido du-
rante a campanha eleitoral com acento 

na moralização da sociedade através do 
combate à corrupção, do fim da impu-
nidade e da abertura de oportunidades 
iguais para todos”. Silva acrescentou 
que as mudanças quase sempre visam 
trazer novas dinâmicas e não devem ser 
vistas como meras substituições de figu-
ras e nomes. Sobre a saída de Isabel dos 
Santos da Sonangol, disse que, como 
pessoa politicamente exposta (PEP), ela 
era um obstáculo ao desenvolvimento; 
durante o seu mandato, o endivida-
mento da empresa havia piorado e as 
relações com operadores estrangeiros 
eram complicadas; a petrolífera na-
cional não conseguia os financiamentos 
externos necessários.

Em Dezembro, o novo presidente ex-
onerou o procurador-geral João Maria 
de Sousa das suas funções, cargo que 
ocupou por uma década. João Maria de 
Sousa não é desconhecido da classe jor-
nalística, tendo sido alvo de várias peças 
de investigação do jornalista activista 
Rafael Marques, resultando em várias 
batalhas judiciais de longa duração. A 
mais recente destas está ainda a decor-
rer, em que Rafael Marques e Mariano 
Brás são acusados de injúria contra uma 
autoridade pública de insultarem uma 
instituição de soberania. O jornalista 
Eduardo Gito iniciou uma campanha 
pela imediata absolvição dos dois co-
acusados. Também em Dezembro, João 
Lourenço reestruturou as directorias de 
várias empresas públicas em outros sec-
tores.

Lourenço deu outros passos em direcção 
à reforma, inclusive concedendo uma 
amnistia temporária a angolanos ricos 
dispostos a repatriar suas fortunas es-
condidas no exterior. E ameaçou tomar 
medidas legais contra aqueles que não 
cumprem. Ninguém sabe exactamente 
quanto dinheiro a elite tem fora do país, 
mas economistas angolanos estimaram 

Português



	 So This is Democracy? 2017

	

25

em US$ 28 mil milhões, o que equivale 
a mais do que as reservas internacionais 
do país.

“O novo ciclo 
político, afinal, não 
tem feito mais do 
que foi prometido 
durante a campanha 
eleitoral com acento 
na moralização da 
sociedade através do 
combate à corrupção, 
do fim da impunidade 
e da abertura de 
oportunidades iguais 
para todos”  
Victor Silva, Jornal de Angola   

Em suma, há bastantes sinais de que as 
coisas parecem estar a caminhar bem 
para Angola e especialmente para a 
liberdade dos meios de comunicação 
e a liberdade de expressão. A título de 
exemplo, em Novembro, Luaty Beirão, 
activista que juntamente com outras 
14 pessoas foi detido e condenado em 
2015, em Luanda, após organizar a 
leitura da adaptação do livro de 1993 do 
académico americano Gene Sharp, “Da 
Ditadura à Democracia: Uma estrutura 

conceitual para a libertação” lançou um 
livro a contar sua provação na prisão. 
Em entrevista, Beirão disse que se pode 
“ver mais liberdade”. O lançamento do 
livro foi realizado num hotel em Luanda 
e decorreu sem qualquer problema.  

 

Angola



Violações da Liberdade de 
Imprensa & Vitórias em 2017

Fevereiro
DETIDO
O jornalista Nsimba Jorge, cor-
respondente da Agence France 
Presse em Angola, que foi detido 
em frente ao Hospital do Uíge 
(norte de Angola) após ter recol-
hido depoimentos de algumas das 
vítimas do acidente que causou 
cerca de duas dezenas de mortes 
no estádio local no dia anterior. 
As autoridades alegaram que na 
altura o jornalista não tinha autori-
zação para fazer a reportagem no 
hospital.

Abril
CENSURADO
O jornalista Carlos Alberto, 
da rádio LAC, em Luanda, 
foi demitido. O director da 
estação de rádio não apresentou 
quaisquer razões para a demissão. 
No entanto, Alberto diz estar 
convencido de que tem a ver com 
o facto de nunca ter elogiado o 
MPLA por nada que tenha feito.  

Junho
CENSURADO
O jornalista angolano Rafael 
Marques foi formalmente acusado 
de um crime contra a segurança 
do Estado por alegadas ofensas 
contra o Presidente da República 
e o antigo Procurador-Geral João 
Maria de Sousa. Em causa está 
um artigo publicado no site Maka 
Angola em Outubro de 2016, 
no qual Marques denunciou 
actividades privadas de negócios 
do antigo Procurador-Geral, 
em violação da Constituição, 
com o consentimento do chefe 
de Estado, José Eduardo dos 

Santos. Marques foi ouvido pelo 
Serviço de Investigação Criminal 
em Luanda, em Dezembro. No 
entanto, desde então, a acusação 
mudou para “crimes contra a 
segurança do Estado”. O jornalista 
Mariano Brás, do jornal O Crime, 
é co-acusado por republicar no 
seu jornal o tema do site Maka 
Angola, com as acusações contra 
o ex-procurador-geral.

Junho
VIOLAÇÕES DA LIBERDADE DE 
EXPRESSÃO PÚBLICA
Forças de segurança dispersaram 
violentamente uma manifes-
tação pacífica organizada pelo 
movimento Protectorado Lunda 
Tchokwe na Lunda Norte, dei-
xando 1 morto, ferindo 13 pessoas 
e prendendo 70 manifestantes. O 
movimento luta pela autonomia, 
pelo fim da perseguição e deten-
ção arbitrária de membros da sua 
organização e pela libertação de 
presos políticos. 

Julho
VITÓRIA
O Tribunal Constitucional decla-
rou inconstitucional o Decreto 
Presidencial que regula a activi-
dade das Organizações Não Gov-
ernamentais, de Março de 2015. O 
decreto visa monitorizar o registo 
e apoio financeiro das ONG. Ao 
declarar que é inconstitucional, o 
tribunal declarou que a aprovação 
deveria ter sido feita através da 
Assembleia Nacional. O decreto 
autorizava o Ministério Público a 
suspender as actividades de ONG 
nacionais e internacionais por 
suspeita de lavagem de dinheiro, 



ou actos ilegais ou prejudiciais 
contra a “soberania e integridade 
de Angola”. Receava-se que as in-
fracções fossem interpretadas de 
acordo com condições definidas 
de forma muito vaga, o que resul-
taria em repressão da sociedade 
civil.

Agosto
AGREDIDO
O jornalista Vicente Salgueiro, da 
Rádio Ecclésia, foi agredido quan-
do fazia a cobertura de um cheiro 
proveniente da base logística da 
Sonangol, que tinha causado vári-
os casos de desmaio. 

Setembro
DETIDO
O jornalista Pedro Teca disse ter 
sido detido pelas autoridades du-
rante a cerimónia de investidura 
do novo presidente de Angola, 
apesar de estar acreditado para 
cobrir o evento. Teca, que estava 
ao serviço do jornal Folha 8, foi 
retirado por elementos da uni-
dade de protocolo, no interior do 
recinto, onde se encontrava com 
outros profissionais da comuni-
cação social no Memorial António 
Agostinho Neto. Nenhuma razão 
foi apresentada para a detenção. 
Teca é um membro conhecido do 
grupo de jovens angolanos conhe-
cidos por “revús” (revolucionári-
os), críticos de José Eduardo dos 
Santos. 

Dezembro
CENSURADO
Vários indivíduos descritos por 
jornalistas como “estranhos” 
acompanhados por um polícia en-
traram na sala de imprensa da as-
sembleia nacional e confiscaram o 
material que o repórter de imagem 
da TV Zimbo havia gravado. O 

incidente levou o SJA a organizar 
um boicote das sessões parlamen-
tares, amplamente apoiado por 
meios de comunicação privados e 
públicos. Até ao final do período 
em análise, 31 de Dezembro de 
2017, o boicote ainda estava em 
vigor. 

Dezembro
CENSURADO
Os geradores da Rádio Ecclésia 
em Malanje foram totalmente van-
dalizados, não apenas com a re-
moção de peças importantes, mas 
também com a destruição de fios e 
tubos. O motivo é desconhecido.


